Facebook Ads

Hvad er Facebook annoncer?

I korte træk er en Facebook annonce de reklamer, vi alle sammen støder på, på Facebook i vores nyhedsfeed. Annoncerne kan være med forskelligt indhold. Virksomhederne betaler Facebook for at indgå et samarbejde, og på den måde vises de forskellige annoncer i det personlige nyhedsfeed. Facebook-brugeren har ikke selv bedt om at få annoncen vist i sin nyhedsoversigt. Formålet er at tilrettelægge annoncerne således, at de når ud til de, der måtte have interessen for det pågældende produkt. Således kan virksomhederne specificere deres markedsføring yderligere og nå ud til de relevante personer.

Hvorfor en målrettet annonce er smart

Det smarte ved Facebook annoncer er, at de kan målrettes mod målgrupper af potentielle forbrugere eller folk, hvis interesse det vurderes vil fange. På den måde kan virksomheder i højere grad ramme de præcise målgrupper med deres annonceringer og således få flere fordele i deres markedsføringskampagner. Dermed slipper virksomhederne også for at bruge store mængder af tid på at henvende sig til de forkerte forbrugere, hvis interesse det alligevel ikke vil fange. Dette gavner altså både virksomhederne men også den enkelte forbrugere, der ikke plages af unødvendige annoncer. 

Derfor er det vigtigt, at annoncerne bliver målrettet og tilrettelagt i sådan en grad, at de når ud til de rigtige mennesker. Det modsatte kan netop have en skadende effekt for virksomheden, hvorfor virksomhederne også bør sætte denne prioritet højt på listen. 

Min personlige holdning til Facebook annoncer

Man kan både støde på gode, relevante annoncer og på de mindre gode og knapt så relevante. Dog sørger Facebook for, at man kan fjerne fremtidige annoncer fra en specifikke virksomhed, og på den måde undgå flere reklamer fra den pågældende – hvis man ikke har lyst. 
Til gengæld har jeg flere gange oplevet, at finde et produkt jeg fandt yderst interessant og som fangede min interesse.

Det er ikke til at sige, hvorvidt jeg havde fundet produktet, hvis ikke Facebook annoncen havde floreret i mit nyhedsfeed.

Jeg kan desuden også godt lide, at annoncerne har en vis grad af relevans for mig personligt.

Jeg havde fundet det irriterende, hvis jeg modtog forskellige annoncer fra forskellige virksomheder med tilbud, der er uden for mit interesseområde. 
At annoncerne har relevans betyder også, at jeg i højere grad kan bruge dem aktivt og drage de fordele ved dem, som også er tiltænkt. 

Jeg synes, det er en smart og effektiv måde at sætte forbrugeren og virksomheden i kontakt med hinanden på.